Zomernummer Oud Holland 138 (2025) 1

Het nieuwe nummer van Oud Holland presenteert drie artikelen waaruit blijkt hoe internationale netwerken invloed hadden op de ontwikkeling en verspreiding van Hollandse kunst. De auteurs bespreken schilderen en grafiek van Antwerpen tot Stavanger en van Haarlem tot Sint-Petersburg.
Abbie Vandivere en Christiaan Vogelaar bieden een nieuwe digitale reconstructie van een weinig bekend drieluik van Lucas van Leyden. De genezing van de blinde van Jericho (1531) werd in 1772 vanuit Parijs verkocht aan Catharina de Grote en bleef sindsdien wat uit het zicht in de Hermitage (Sint-Petersburg). De auteurs maken duidelijk dat dit triptiek een van de belangrijkste werken van Lucas van Leyden is en dat hij dit tamelijk ongebruikelijke onderwerp verbeeldde onder invloed van humanistische en lutherse ideeën die vanaf de jaren 1520 in de Nederlanden en Leiden opgang maakten.
Guy Tal onderzoekt de spectaculaire gravure De tovenares (heks) van Jan van de Velde II uit 1626. Hij benoemt het roken van Amerikaanse tabak als het meest vernieuwende en intrigerende motief in deze voorstelling is. Volgens Tal was het Van de Velde zèlf die de tabakspijp aan de bestaande hekseniconografie toevoegde, waarmee de prent niet alleen Van de Veldes virtuositeit als graveur illustreert maar ook zijn inventieve ideeën als ontwerper.
Prenten zijn ook het onderwerp van het artikel van Charlotta Krispinson. Zij richt zich op kunstcentra in de periferie van de Europa. In Stavanger en Bergen, in Noorwegen, schilderden de lokaal actieve kunstenaars Gottfried Hendtzschel en Elias Fiigenschoug voorstellingen voor Lutherse gemeenten op basis van prenten van Rubens.
We wensen je veel leesplezier toe.

Oud Holland – Journal for Art of the Low Countries 2025– 1, jaargang 138:
- Christiaan Vogelaar & Abbie Vandivere
Lucas van Leyden’s Triptych with Christ healing the blind man of Jericho (1531): A reconstruction of its history and original appearance - Guy Tal
Witchcraft and pipe-smoking devils in a print (1626) by Jan van de Velde II - Charlotta Krispinsson
Copying Peter Paul Rubens: Religious painting after prints in Norway (1630-1650)
