RKD podcast: Margaretha Cornelia Boellaard

margaretha-cornelia-boellaard

De nieuwste aflevering van de podcast van het RKD in samenwerking met Caspar Stalenhoef is verschenen. In deze eerste aflevering van de nieuwe reeks over vrouwelijke verzamelaars gaat hij in gesprek met kunsthistorica Anne Linde Ruiter over de Utrechtse kunstenaar en verzamelaar Margaretha Cornelia Boellaard (1795-1872).

Audio URL
 

Vrouwelijke verzamelaars

Tot op heden is de rol van vrouwelijke verzamelaars, kunstenaars, conservatoren, kunsthistorici en andere kunstbemiddelaars sterk onderbelicht gebleven, al helemaal ten opzichte van hun mannelijke collega’s. Het samenwerkingsproject De andere helft. Het aandeel van vrouwen in de Nederlandse kunstwereld 1780-1980 is opgezet om daar verandering in te brengen. Binnen dit project onderzoekt het RKD de rol van vrouwen in de kunstwereld. De nieuwe serie van de podcast Kroniek Kunstgeschiedenis over vrouwelijke verzamelaars in de kunst 1780-1980 maakt deel uit van het onderzoek en is tot stand gekomen dankzij steun van de Wilhelmina Drucker Fundatie.

margaretha-cornelia-boellaard-gallery-1
1. Anoniem naar Pieter Christoffel Wonder, Portret van Margaretha Cornelia Boellaart, ca. 1830, collectie Centraal Museum Utrecht, bruikleen van het Genootschap Kunstliefde
2. Margaretha Cornelia Boellaard, Portret van Petronella Moens en Antonia Elisabeth Camphuis, 1836 collectie Centraal Museum Utrecht
3. Margaretha Cornelia Boellaard, Meisje met bloemen, 1834, collectie Genootschap Kunstliefde, Utrecht

Margaretha Cornelia Boellaard

De eerste vrouwelijke kunstenaar en verzamelaar die in deze nieuwe reeks aan bod komt, is Margaretha Cornelia Boellaard. Boellaard werd geboren in Utrecht en ze zou haar hele leven in deze door haar geliefde stad blijven wonen. Hoewel Boellaard in haar jeugd veel tekenles kreeg en ze een beoefend kunstenaar was, werd ze – bij persoonlijke voorkeur – in de eerste plaats aangeduid als kunstliefhebber. In haar eigen geschriften vertelt ze dat ze al van jongs af aan bezig was met de kunst en hield van het ‘morsen met kleuren’. Ze kwam uit een vooraanstaande familie, waardoor ze op latere leeftijd de middelen had om een uitgebreide kunstcollectie aan te leggen.

Grote liefde voor kunst

Binnen de Utrechtse kunstwereld was Boellaard enorm bekend en ze had een groot netwerk. Ze was lid van genootschap Kunstliefde, een vereniging van kunstminnaars die kunstbeschouwingen hield. Toen er bij deze lezingen in 1848 eindelijk ook vrouwelijke deelnemers werden toegelaten, deed Margaretha Cornelia direct mee. Dit laat zien dat Boellaard een enorme drang had om haar liefde voor kunst te delen en ook om bijzondere kunstobjecten te verzamelen en te ontleden. Was haar kunstverzameling anders samengesteld dan die van haar mannelijke tijdgenoten? Anne Linde Ruiter dook voor haar masterscriptie volledig in het leven en werk van Margaretha Cornelia Boellaard. In de nieuwe podcastaflevering, te beluisteren op onder meer Spotify en Apple Podcasts, vertelt zij alles over haar onderzoek naar deze Utrechtse verzamelaar en de manieren waarop haar liefde voor kunst tot uiting kwamen.

margaretha-cornelia-boellaard-gallery-2
1. Johannes de Mare naar Charles Rochussen, Kunstbeschouwing in Arti et Amicitiae in Amsterdam, 1851, collectie Rijksmuseum, Amsterdam
2. Margaretha Cornelia Boellaard, Vrouw en een meisje met kap, ca. 1825, collectie Rijksmuseum, Amsterdam