Archief Geert Lap

 Archief Geert Lap

Het RKD verwierf onlangs het archief van de in 2017 overleden keramist Geert Lap, bekend van geometrisch-abstracte keramiek in monochrome kleuren. Zijn archief bevat correspondentie, documentatie over zijn opleiding en carrière als kunstenaar en informatie over zijn werkproces in ontwerptekeningen en glazuurrecepten.

Keramiek

Opgeleid aan de Gerrit Rietveld Academie neemt Geert Lap (1951-2017) al heel snel een geheel eigen plaats in de keramische wereld in. Zijn vazen, schalen en kommen zijn flinterdun met een strakke lijnvoering. Ze lijken industrieel vervaardigd, maar zijn alle ontstaan op de draaischijf. Het vroege werk van Geert Lap is van porselein en monochroom geglazuurd in één van de drie primaire kleuren, of in zwart of grijs. Hij liet de boven- en onderrand ongeglazuurd, zodat het witte porselein zichtbaar bleef. Vanaf het midden van de jaren tachtig werkte Lap met steengoed: hierdoor kon hij grotere vormen draaien. De kleuren die hij gebruikte werden rijker – nog steeds monochroom – en kregen namen als baby nail, pistache of mist.

 Archief Geert Lap
Foto’s van Geert Lap in zijn atelier, 1988, collectie RKD, archief Geert Lap, foto’s Afonso Lima

De (inter)nationale kunstscene

Met zijn vernieuwende werk trok Geert Lap al vroeg in zijn carrière belangstelling. Vlak na zijn afstuderen in 1979 exposeert Museum Fodor zijn werk en meer aanbiedingen van musea en galeries in Nederland volgen. Tijdens de eindexamententoonstelling van de Gerrit Rietveld Academie valt het oog van ontwerper en kunstkenner Benno Premsela op het werk van Lap. In de jaren daarna zal Premsela een belangrijk verzamelaar en promotor van Laps werk worden en hij introduceert Lap bij zijn contacten in de Verenigde Staten. Na een aanvankelijke aarzeling omarmt de Amerikaanse keramiektheoreticus en galeriehouder Garth Clark, bevriend met Premsela, het minimalistische werk van de jonge Lap en weet er belangrijke particuliere verzamelaars en musea in de VS voor te winnen.

Eenheid tussen vorm en kleur

Gedurende zijn hele carrière was Geert Lap op zoek naar de volmaakte eenheid tussen vorm en kleur. In 1988 vervaardigde hij Kleurendriehoek: 21 gelijkvormige kommen in verschillende kleuren, opgesteld in de vorm van een driehoek waarbij het kleurverloop van de primaire kleuren zichtbaar wordt. Een ander hoogtepunt binnen Laps oeuvre is 99 Variaties uit 1993: van al zijn vazen, schalen en kommen maakte Lap een miniatuuruitvoering in zwart. In 1996 werkte Lap in het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch aan manshoge beelden, zijn laatste werken.

 Archief Geert Lap
1. Geert Lap, Kleurendriehoek bestaande uit 21 kommen, 1988, collectie Museum Boijmans Van Beuningen, fotografie Erik en Petra Hesmerg
2. Geert Lap, 5 objecten uit de serie 99 Variaties, 1993, collectie Kunstmuseum Den Haag, fotografie Erik en Petra Hesmerg

Kunstenaarsarchief

De correspondentie in het archief van Geert Lap, met onder anderen Benno Premsela, Jacob van Achterbergh, Garth Clark en Bill Katz, geeft inzicht in de waardering van de kunstwereld voor zijn werk. Door Clark wordt Lap de ‘grootste minimalist van de keramische kunst’ genoemd en gelijkgesteld met (beeldend) kunstenaars als Hans Coper en Donald Judd. Uit de documentatie en ontwerptekeningen blijkt dat de kunstenaar altijd bleef experimenteren. Het archief van Geert Lap is een mooie aanvulling op de grote collectie kunstenaarsarchieven die bij het RKD bewaard wordt en komt beschikbaar voor verder onderzoek. Vanaf 4 november is er in de expositie van het RKD een vitrine ingericht met enkele stukken uit het archief.

 Archief Geert Lap
1. Geert Lap, Schrift met glazuurrecepten, collectie RKD, archief Geert Lap
2. Geert Lap, Schets voor het Sokkelproject, ca. 1990, collectie RKD, archief Lap
3. Geert Lap, Schetsjes voor tweede serie 99 Variaties, ca. 1992, collectie RKD, archief Geert Lap