Herfstnummer Oud Holland 138 (2025) 2/3
Het nieuwe dubbelnummer van Oud Holland is dit keer extra divers. Het bevat een historiografische analyse van een laat-middeleeuws paneel, een reconstructie van een fascinerend achtiende-eeuws interieur, en de geschiedenis van een prentencollectie in een toonaangevend museum in Nederland. Het nummer eindigt met twee recensies over publicaties rondom Rubens en Van Gogh.
Frans Nies stelt de vraag of het mysterieuze paneel met de drie Maria’s aan het graf uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen inderdaad kan worden toegeschreven aan Jan van Eyck, of dat er toch sprake is van een navolger. Hoewel de schildertechniek en ondertekening van het paneel 'Eyckiaanse' kenmerken vertonen, wijst de iconografie erop dat het na de dood van Van Eyck is gemaakt. Dendrochronologische analyse maakt deze latere datering ook mogelijk.
Josephina de Fouw onderzoekt aan de hand van een niet eerder gepubliceerde negentiende-eeuwse plattegrond en nieuw archiefonderzoek het interieur van Constantijn Huygens’ iconische stadspaleis aan het Plein in Den Haag. Het artikel bespreekt de oorspronkelijke binnenschilderingen, wandtapijten, schoorsteenstukken en sculpturen, latere aanpassingen en de verspreiding van stukken na de sloop van het pand in 1876.
Joyce Zelen toont aan dat de tot nu toe relatief onbekende prentencollectie van het Teylers Museum een hybride rol vervulde in de negentiende eeuw. Haar centrale vraag is in hoeverre het verzamelen van prenten een vooropgezet plan volgde, of juist gevormd werd door de persoonlijke voorkeuren van de opeenvolgende directeuren. Zelen laat ook zien dat de prenten in de vroege jaren zelden werden tentoongesteld, maar vooral werden gebruikt bij tekenlessen.
Koen Bulckens bespreekt de bundel van tien studies van Arnout Balis, hoogleraar kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Brussel, voorzitter van het Centrum Rubenianum en gerenommeerd Rubens-expert. Het vroegtijdige overlijden van de auteur in 2021 vormde de aanleiding voor het boek, dat werd geredigeerd door twee goede vrienden, Elizabeth McGrath en Paul van Calster.
Bregje Gerritse recenseert 'Op reis met Vincent: Van Gogh in Drenthe', de catalogus bij een tentoonstelling die in 2023 werd georganiseerd door het Drents Museum. Hoewel de twaalf weken die Van Gogh in 1883 in Drenthe doorbracht tot voor kort maar weinig aandacht kreeg, bewijst het meerjarige onderzoek van hoofdconservator Annemiek Rens dat deze periode zeker onze aandacht verdient.
Oud Holland – Journal for Art of the Low Countries 2025– 2/3, jaargang 138:
- Frans Nies
The attribution of Jan van Eyck’s Three Marys at the tomb reconsidered: A historiographical analysis of a mid-fifteenth-century panel painting - Josephina de Fouw
‘Ce superbe Palais’: The interior of the Huygens House in The Hague (1634-1785) - Joyce Zelen
A patchwork of prints: Tracing the development of the print collection of the Teylers Museum over the long nineteenth century - Koen Bulckens
Review of Elizabeth McGrath and Paul van Calster (eds.), Thinking through Rubens: Selected studies by Arnout Balis, Turnhout [Brepols] 2023 Bregje Gerritse
Review of Annemiek Rens, Mark Goslinga, and Jan van Zijverden, Travelling with Vincent: Van Gogh in Drenthe, Zwolle [Waanders] 2023